• Telewizja
    Telewizja
  • Internet
    Internet
  • Telefonia stacjonarna
    Telefonia stacjonarna
  • Telefonia komórkowa
    Telefonia komórkowa

Facebook

Polecamy

 

 

 

UOKiK nałożył blisko 2 mln kary na TelePolskę i Telekomunikację Novum

TelePolska i Telekomunikacja Novum oferują m.in. stacjonarne usługi telekomunikacyjne w ramach abonamentu, świadczone w oparciu o usługę hurtowego dostępu do sieci telekomunikacyjnej TP S.A. (WLR). Do Urzędu dotarło wiele skarg konsumentów i rzeczników konsumentów oraz zawiadomienia Prezesa UKE związane z umowami, które konsumenci zawierali w wyniku rozmów telefonicznych oraz domowych wizyt przedstawicieli handlowych spółek. >>>>

 

We wrześniu 2012 r. Urząd wszczął postępowania, które wykazały, że obaj przedsiębiorcy stosowali niezgodne z prawem praktyki. Urząd zakwestionował m.in. nieinformowanie konsumentów o możliwości odstąpienia od umowy oraz zastrzeganie i pobieranie różnych opłat.

Zamówienie usług

Prezes UOKiK ustaliła, że spółki obciążają konsumentów korzystających z ich usług opłatami: aktywacyjną oraz wyrównawczą, która ma rekompensować otrzymane ulgi, gdy konsument rozwiązuje umowę przed rozpoczęciem świadczenia usług abonamentowych.

Skorzystanie z usług Telekomunikacji Novum i TelePolska wiąże się ze złożeniem przez konsumenta zamówienia WLR oraz dokonaniem przez konsumenta wyboru nowego operatora jako dostawcy usług telefonicznych przez numer dostępu lub preselekcję (umożliwia korzystanie z usług operatora bez wybierania prefiksu) – do czasu uruchomienia usługi abonamentowej. W praktyce klient wypełnia odpowiednie formularze, a dalszą procedurą zajmuje się nowy dostawca usług telekomunikacyjnych. Zgodnie z postanowieniami wzorców umowy stosowanymi przez spółki, konsumenci, którzy zdecydowali się zrezygnować z zamówienia WLR przed rozpoczęciem świadczenia usług telekomunikacyjnych objętych tym zamówieniem (usługi abonamentowe) byli obciążani przez TelePolska i Telekomunikację Novum opłatą wyrównawczą z tytułu przyznanych im ulg. Zgodnie z prawem, taka opłata może być pobierana, ale od tych konsumentów, którzy rozpoczęli już korzystanie z usług i faktycznie dostali ulgi. Ponadto, decydując się na korzystanie z usług obu spółek przez numer dostępu lub preselekcję, konsumenci musieli zapłacić opłatę aktywacyjną, która w świetle przepisów prawa jest w takiej sytuacji niedopuszczalna. Zdaniem Prezes UOKiK zastrzeganie w umowach ww. opłat mogło utrudniać konsumentom korzystanie z prawa do zmiany dostawcy usług telekomunikacyjnych.

Odstąpienie od umowy

Prezes UOKiK zakwestionowała m.in. praktykę Telekomunikacji Novum polegającą na nie dopełnieniu obowiązku przekazywania konsumentom, z którymi spółka zawarła umowę poza lokalem przedsiębiorcy (np. podczas domowej wizyty akwizytora), wzoru oświadczenia o odstąpieniu od umowy. Zgodnie z prawem, przedsiębiorca, który zawiera umowy poza lokalem, musi obowiązkowo poinformować konsumenta na piśmie o prawie do odstąpienia od umowy w ciągu 10 dni. Powinien też wręczyć klientowi wzór formularza ułatwiającego rezygnację z kontraktu.

Pomoc dla konsumentów

Urząd przypomina, że bezpłatne porady dla konsumentów udzielane są przez miejskich i powiatowych rzeczników konsumentów, a także pod numerem infolinii 0 800 007 707 oraz w oddziałach Federacji Konsumentów. Na pytania w sprawie usług telekomunikacyjnych odpowiadają prawnicy Centrum Informacji Konsumenckiej UKE w godzinach od 8:15 do 16:15 pod numerami telefonów 801 900 853 lub 22 534 91 74.

Dodatkowe informacje dla mediów:
Małgorzata Cieloch, Rzecznik prasowy UOKiK
Departament Współpracy z Zagranicą i Komunikacji Społecznej
Pl. Powstańców Warszawy 1, 00-950 Warszawa
Tel. +48 22 827 28 92, 55 60 314
Fax 22 826 11 86
E-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

Dane SAUT

Stowarzyszenie Abonentów
Usług Telekomunikacyjnych

KRS: 0000435104
NIP: 8381845499
Regon: 146324519

Meritum Bank:
47 1300 0000 2605 1400 7122 0001

Kontakt

Home
ul. Okrzei 19
96-300 Żyrardów
Email
Telefon: +48 505 000 505
Email: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.